De Utrechtse woningcorporatie Mitros start een internationale ‘Badkamerrenovatie in één dag- challenge’. In deze wereldwijde ‘expeditie’ wordt gezocht naar een doorbraak in renovaties met als doel renovaties sneller, beter en goedkoper te maken.
Slimme manieren van badkamerrenovaties gezocht
Eén van de meest ingrijpende onderdelen van een renovatie is de badkamer. Daarom is de gestelde uitdaging van Mitros: renoveer een badkamer in één dag. Uiteindelijk betekent dit dat duizenden mensen een nieuwe badkamer krijgen zonder de huidige overlast door herrie, rommel, stof en zonder dat zij een week zonder bruikbare badkamer zitten. In de toekomst wordt ook naar innovaties gezocht op andere onderdelen van renovatie in huis.
Een badkamerverbouwing duurt nu nog 5 dagen
Het verbeteren van renovaties heeft een enorm effect. Alleen Mitros renoveert jaarlijks al duizend badkamers per jaar. Dit kost circa vijf miljoen euro, duurt een week per badkamer en het raakt vele bewoners. Maar de badkamer is slechts een deel. Mitros renoveert de komende tien jaar ruim zesduizend woningen voor gemiddeld € 55.000 per woning. En omdat Mitros alle innovaties ook meteen zal delen met andere corporaties, wordt dat effect nog groter. In heel Nederland staan meer dan twee miljoen sociale huurwoningen die ook om de zoveel jaar aan renovatie toe zijn.
Renovaties in 2020 zijn compleet anders
Henk Peter Kip, directeur Mitros: “We deden, doen en zullen duizenden renovaties doen. En ik geloof erin dat deze er in 2020 heel anders uit zien. De challenge moet innovaties opleveren die het mogelijk maken dat een badkamer heel snel gerenoveerd kan worden, met minimale overlast en liefst ook ‘met één tegelijk’. Dus niet meer met de hele buurt of flat tegelijk, maar wanneer het de bewoner uitkomt. Op deze manier kunnen we méér mensen een betere badkamer geven én is de overlast een stuk minder. En dat is waar het Mitros om begonnen is: hierdoor zijn huurders blij met hun huis en met Mitros!”
Mitros roept universiteiten en hogescholen, uitvinders, ontwikkelaars, fabrikanten en alle individuen en organisaties vanuit alle richtingen, in Nederland en daarbuiten, op om mee te doen met deze challenge. De voorstellen mogen variëren van 3D printing-oplossingen en prefab-oplossingen tot nieuwe materialen.

Tot 80.000 euro vergoeding
Op dit moment besteedt Mitros jaarlijks vijf miljoen euro aan badkamerrenovaties en het raakt duizenden huurders. Dat maakt dat Mitros het de moeite waard vindt om voor de innovaties in renovaties een geldbedrag te betalen. Hiermee maken we het voor meer en voor grote partijen interessant om aan de slag te gaan met het ontwikkelen van innovatieve oplossingen voor onze uitdaging.
- Maximaal vier deelnemers maken kans op een geldbedrag tot € 10.000 als zij een waardevolle innovatie tonen.
- De twee meest veelbelovende voorstellen worden in de praktijk gedemonstreerd en krijgen hiervoor een extra geldbedrag ter waarde van € 20,000 per finalist.
- Beide maken bovendien kans op verdere samenwerking met Mitros. Mitros doet tot 1,000 badkamerrenovaties per jaar, wat een contractwaarde van € 5 miljoen per jaar kan opleveren.
- De kans om de oplossing ook voor te stellen aan andere woningcorporaties, die in hun totaliteit jaarlijks meer dan €400 miljoen spenderen aan renovaties.
Mitros investeert deze bedragen graag wanneer renovaties voor onze huurders er beter en prettiger door worden of wanneer we doordat renovaties goedkoper worden, meer huurders een nieuwe badkamer kunnen bieden. Innoveren is nodig om elke dag opnieuw weer een betere verhuurder te zijn voor onze huurders.
Insturen voor 1 december 2016
De challenge start op 29 september 2016. Inzendingen kunnen worden opgestuurd tot en met 1 december. Begin 2017 zijn de (maximaal) vier finalisten bekend. Maximaal twee van hen gaan hun innovatie met hulp van Mitros bewijzen in de praktijk in een proef. Innovaties deelt Mitros onmiddellijk met andere woningcorporaties of andere belangstellenden. Hoe meer mensen hiervan profiteren, hoe beter dat is.