De OuderenOmbudsman biedt een luisterend oor en wijst u de weg

Vrijwilligers van de OuderenOmbudsman

Je hebt in Nederland een Nationale Ombudsman en een Kinderombudsman. Dat weten we sinds die twee instituten de laatste weken de nieuwsbulletins en krantenkoppen beheersen. Maar dat ouderen hun éigen ombudsman hebben, is veel minder bekend. Hoog tijd voor een nadere kennismaking met de OuderenOmbudsman. 

OuderenOmbudsman van het Nationaal Ouderenfonds

Ellen Coster is sinds 1 februari 2016 projectmanager OuderenOmbudsman: “De OuderenOmbudsman staat los van de Nationale Ombudsman, waaronder ook de Kinderombudsman valt. Wij zijn niet één man of vrouw, maar een compleet team dat vanuit het Nationaal Ouderenfonds klaarstaat voor ouderen en degenen die voor hen zorgen.

Mensen nemen contact met ons op omdat ze bijvoorbeeld informatie zoeken over onderwerpen als zorg, wonen, inkomen of uitkeringen, of contact met hun gemeente. Wij helpen ze op weg en bieden steun of een luisterend oor.

Van ruim 100 gemeenten hebben wij inmiddels in kaart gebracht welke informatie waar te vinden is. Als mensen specifieke vragen hebben of er niet uitkomen met alles wat er op onze website al te vinden is, helpen onze vrijwillige medewerkers ze graag verder. Op maandag tot en met vrijdag zijn wij van 9.00 tot 17.00 uur bereikbaar en anders kunnen ze ons mailen.”

Tientallen vragen per dag

De OuderenOmbudsman heeft inmiddels al 8.000 vragen van ouderen en mensen uit hun omgeving beantwoord. Tot de meest gestelde vragen horen onder andere:

  1. De digitalisering van veel overheidsdiensten en voorzieningen
  2. Onafhankelijke ondersteuning/begeleiding bij aanvragen voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning
  3. Situaties bij bewindvoering en curatele

Ook bij de landelijke en lokale politiek weet de OuderenOmbudsman belangrijke punten op de agenda te krijgen. Zo voerde de OuderenOmbudsman actie tegen de mantelzorgboete, waarbij samenwonende mantelzorgers gekort werden op hun uitkering.

Onafhankelijk advies

De OuderenOmbudsman is een initiatief van het Nationaal Ouderenfonds en staat los van de overheid. De financiering vindt plaats door middel van donaties en vanuit het Nationaal Ouderenfonds. Op die manier is de onafhankelijkheid van het instituut en haar adviezen gegarandeerd. Een advies van de OuderenOmbudsman is niet gekleurd door politieke, commerciële of andere achtergronden. Mensen verder helpen, dáár gaat het om.

Bellen met de OuderenOmbudsman kan 5 dagen per week

Contact opnemen

Zoekt u hulp bij vragen over bijvoorbeeld zorg & wonen, de Wmo, (brand)veiligheid, mantelzorg, geldzaken, administratie of medicijngebruik? Neem dan contact op met de OuderenOmbudsman:

Telefonisch via 0900-60 80 100 (ma t/m vr, 09.00-17.00 uur)

Via e-mail: ouderenombudsman@ouderenfonds.nl

Internetsite: ouderenombudsman.nl