Betrouwbare loodgieter zoeken op mobiele telefoon

Een overlopend toilet. Een donker huis. Of een voordeurslot dat niet open gaat. Het zijn situaties waarin u acuut een loodgieter, elektricien of slotenmaker wilt inschakelen. Steeds vaker wordt er in die situaties online gezocht naar hulp. Maar, zoals een uitzending van Rambam aantoonde, daarbij loopt u wel het risico tegen de verkeerde aan te lopen. Met een torenhoge rekening tot gevolg. Of erger: werk dat niet op de juiste wijze is uitgevoerd, met schade en extra kosten als resultaat. 

Zo vindt u een betrouwbare vakman

Om nu te zorgen dat u ook in noodsituaties op de juiste manier geholpen wordt, door een echte, betrouwbare vakman, kunt u het volgende doen. 

1. Maak vooraf een lijstje van vakmannen

Een lekkende pijp of een stroomstoring is niet het moment om rustig opties af te wegen en referenties na te vragen. Zorg daarom dat u weet wie u wilt bellen als het erop aan komt. Maak een lijst met minimaal drie betrouwbare loodgieters, elektriciens en slotenmakers. Op die manier hebt u altijd voldoende keuze in een crisissituatie, ook als uw eerste keuze al een andere (spoed)klus heeft.

2. Zoek naar lidmaatschappen en garanties

Een goede manier om af te wegen of een vakman doet wat ‘ie belooft, is door op zijn website te kijken naar keurmerken en lidmaatschappen.

Check vervolgens bij die partijen of uw vakman inderdaad lid is, want van oplichters is natuurlijk juist bekend dat zij dergelijke keurmerken misbruiken om betrouwbaar over te komen.

Een erkenning als Comfortinstallateur, deelname aan Sterkin, KvINL of Thuiscomfort is natuurlijk ook geen 100% garantie. Deelnemers worden niet elke dag doorgelicht door de erkennende instanties. Maar als er klachten binnenkomen over een deelnemer, wordt deze uiteraard wel uit het register verwijderd.

Voor cv-monteurs komt er vanaf 2019 een wettelijke erkenningsregeling. Dit omdat werken met gastoestellen natuurlijk ook risico’s met zich meebrengt. Voor overige technische installaties ligt zo’n wettelijke regeling niet in de lijn van de verwachting.

3, Google nog eens kritisch en vraag door

Hoe penibel de situatie bij u thuis ook kan zijn, neem even een paar minuten de tijd om verder te kijken dan alleen de homepage of de contactpagina van een installatiebedrijf.

Zijn er referenties? Wat gebeurt er als u op Google zoekt op ‘klacht + bedrijfsnaam’? Hebben anderen positieve ervaringen op social media gedeeld? Heeft een vakman betaald voor uw klus? (In dat geval kan de rekening extra hoog uitvallen omdat ook het leadbedrijf betaald moet worden.) 

Vraag ook gerust even door als u het installatiebedrijf of de vakman belt. Hoe lang bent u al actief? Zijn er referenties? Wat gebeurt er als ik niet tevreden ben?

Goede vakmannen zullen waarschijnlijk rustig uw vragen beantwoorden, terwijl de rotte appels misschien wat vervelend gaan doen naar aanleiding van zulke vragen.

4. Schakel uw netwerk in

Steeds meer mensen maken gebruik van social media of doen mee aan online buurtnetwerken als Nextdoor. Schakel de expertise van uw vrienden en buren in om een betrouwbare partij te vinden.

5. Ga nooit in zee met mensen die aanbellen

Van Irish Travellers is bekend dat zij aanbellen bij mensen om hun hulp aan te bieden. Er is iets mis op uw dak, maar gelukkig komen zij net langs. Trap hier niet in, ga niet op deze manier in zee met klusjesmannen. Ook niet als er al iemand op uw dak is geklommen om het probleem nader te bestuderen. Schakel direct hulp in als u alleen thuis bent en bel de politie.

6. Maak vooraf duidelijke afspraken

Vage, via de telefoon afgegeven prijsafspraken zijn een mogelijkheid voor slechtwillenden om de prijs ter plaatse eens flink op te drijven. Zo kan een rekening voor een kapot voordeurslot ineens honderden euro’s duurder uitvallen, ‘omdat er een ander type slot nodig is’. Dan moet je wel erg stevig in je schoenen staan als je ter plaatse de discussie aangaat en weigert te betalen.

Zorg dat u vooraf een prijs afspreekt via de mail. Of laat op een andere manier vastleggen wat een reparatie gaat kosten. Zeker als de vakman in kwestie nog niet eerder voor u gewerkt heeft. 

7. Zorg dat u niet alleen thuis bent, blijf erbij

Back-up is altijd handig in dergelijke situaties. Als een vakman een hulpkracht meeneemt en de discussie loopt op, kunt u in uw eentje niets beginnen. Zijn er meer mensen thuis, dan kunnen zij altijd hulp inschakelen of de politie bellen.

Zorg ook dat u meekijkt als een noodreparatie wordt uitgevoerd. In elk geval, als u de vakman niet kent. Want wordt er wel gedaan wat er straks op de rekening staat? En was het wel echt nodig om dat onderdeel te vervangen?

Thema's

Laat u niet oplichten door Irish Travellers

Gratis advies of prijsopgave?

Kies voor het gemak en de zekerheid van een Thuiscomfort-partner bij u in de buurt